Сучасні чавунні радіатори опалення (Туреччина, Китай), збірка чебоксарського опалювальних

Чавунні радіатори опалення: типові проблеми, особливості розбирання і монтажу

Що являють собою сучасні чавунні радіатори опалення? Ми постараємося зважити їх переваги, недоліки та описати характерні для них проблеми разом зі способами їх усунення своїми руками.

При словах «чавунна батарея» в пам'яті спливає саме така картина.

Якими вони бувають

конструкція

  • Секційні чавунні опалювальні радіатори знайомі кожному з нас з дитинства. Саме вони прикрашали простір під підвіконнями в абсолютній більшості квартир радянського виробництва.

Чавунна лита секція з досить великим внутрішнім об'ємом і солідною масою згвинчується з сусідніми секціями ніпелями з протівонаправленнимі різьбами. Герметичність забезпечують прокладки з пароніту – жорсткої термостійкої гуми.

  • Суцільнолиті радіатори зустрічаються серед дизайнерських конструкцій. Якщо секційні опалювальні прилади можуть нарощуватися у міру необхідності, то тут ми маємо справу з батареєю, яка має фіксованої тепловою потужністю. Найчастіше це масивні підлогові конструкції на ніжках.
  • Економайзер (він же труба ребриста чавунна) – ще один вид неразборного опалювального приладу. Втім, при необхідності економайзери легко об'єднуються: кожен з них закінчується фланцями, що дозволяють за допомогою болтів і прокладок зібрати прилад зі як завгодно великою тепловіддачею.

Корисно: найчастіше з економайзерів збирається подобу горизонтального регістра. Однак послідовний монтаж, якщо планування приміщення його дозволяє, дасть більш ефективний обігрів. Теплова завіса буде створюватися по всьому периметру, перешкоджаючи промерзання стін і протягам.

На фото – чавунні економайзери. Вони використовуються не тільки як опалювальний прилад, але і як теплообмінник, що відбирає тепло у пічних газів.

Зовнішній вигляд

Зрозуміло, що в квартирах найчастіше застосовуються звичайні секційні батареї. Чи змінилися вони з часів нашого дитинства?

Почасти. Ті ж самі радіатори МС-140, до яких ми звикли в радянську епоху, як і раніше виробляються і змінилися за останні 30 років дуже мала.

Поряд з ними, однак, з'явилися чебоксарського ЧМ2 і ЧМ3, що розрізняються кількістю каналів. Їх візитна картка – плоска, як у алюмінієвих батарей, передня поверхня.

Вони не самотні. Перед вами радіатори Бриз з міста Електросталь.

Туреччина може порадувати радіаторами Demrad Ridem, які по міжосьовим відстаням підходять до вітчизняних підводках без будь-якої адаптації і при цьому дуже красиві. На жаль, тепловіддача досить скромна – 124 ват на секцію. Зазвичай вона досягає як мінімум 160 ват.

Підлогові чеські Viadrus Bohemia R, навпаки, блиснули тепловою потужністю в 230 ват на секцію при тому ж міжосьовій відстані. Однак завдяки великій глибині опалювального приладу може використовуватися тільки як підлоговий.

Підлоговий Viadrus Hellas 270 має мінімальну висоту – осі підводок розділяють усього 27 сантиметрів. Зате британський Carron Orleans, навпаки, переросток – майже метр висоти.

Дизайн варіюється від модерну до ретро – на будь-який смак і колір. Зрозуміло, що дизайнерські радіатори недешеві. Ціна горезвісного Carron Orleans – близько п'яти тисяч рублів за секцію; проте перед нами швидше елемент дизайну приміщення, ніж опалювальний прилад. З іншого боку, горезвісні МС-140 можна придбати за ціною від 350 рублів.

загальні особливості

Що об'єднує всі опалювальні чавунні радіатори?

  1. Крихкість. Сірий чавун – не самий міцний по відношенню до механічних навантажень метал. Він боїться падінь, сильних ударів і різких стрибків тиску.

До слова: для абсолютної більшості чавунних опалювальних приладів максимальний робочий тиск не перевищує 10 атмосфер.Меншу міцність на розрив забезпечують тільки пластинчасті сталеві і алюмінієві екструзійні радіатори.

Пошкодити чавун цілком реально. Взимку наслідки будуть дуже неприємними.

  1. Стійкість до корозії і, як наслідок, довговічність при експлуатації в штатних умовах. Важко знайти людину, у якого б протекла чавунна секція. Це, втім, не означає безпроблемної експлуатації зібраних з них радіаторів; їх неприємні особливості ми розглянемо в відповідному розділі статті.
  2. Велика вага секції. Товщина стінок компенсує низьку міцність чавуну; волею – неволею радіатори виходять дуже масивними. Серед підлогових виробів легко зустріти ті, чия маса в сухому вигляді досягає 150-180 кілограмів.
  3. Великий внутрішній об'єм секції. Справа в тому, що крихкість і низька теплопровідність чавуну не дозволяють виготовити секцію з великою площею оребрення. Доводиться змушувати теплоносій затриматися в опалювальному приладі і віддати більше тепла.

У останнього пункту є практичне наслідок для централізованих систем. Будь чавунний радіатор опалення потребує періодичного промивання. Все суспензії випадають в осад там, де швидкість руху теплоносія мінімальна – в опалювальному приладі.

Чому цієї проблеми позбавлене автономне опалення? Та просто тому, що в автономному контурі циркулює фіксований обсяг теплоносія. Після того, як він пройшов грязевик один раз, новим зважити нізвідки взятися.

Ще один висновок, який можна зробити з останніх двох пунктів: розглянуте нами тип опалювальних приладів має велику теплової інерційністю. Він повільно нагрівається і повільно остигає.

При вазі з теплоносієм більше двох центнерів ця махина буде остигати кілька годин.

типові проблеми

  • Чавун боїться гідроударів. Різкий стрибок тиску може повністю зруйнувати секцію. Не варто, однак, робити з цієї особливості приладів лякало: в першу чергу, вкрай низькою міцністю страждає продукція, яку поставляє Китай. І то лише від кількох виробників. Чи багато ви бачите китайських радіаторів на нашому внутрішньому ринку?

Скажімо так: автор за 10 років роботи сантехніком стикався з перших рук з руйнуванням чавунних секцій тільки внаслідок розморожування.

  • Друга проблема куди більш глобальна. Міжсекційні прокладки за кілька років експлуатації неминуче втрачають еластичність. Чим це погано? Згадайте шкільний курс фізики.

При нагріванні секції розширюються, стискаючи прокладки сильніше. При охолодженні після закінчення опалювального сезону вони стискаються. Перестала бути еластичною прокладка починає текти. До тотального затоплення квартири це не призведе, але калюжа під батареєю гарантована.

Інсайдерська інформація: коли кількість міжсекційних течі стає великим, житловики часто просто скидають на літо систему опалення. При її запуску нагріті секції знову стискають прокладки, і крапель під батареями припиняється. Інструкція по експлуатації опалювальних систем забороняє їх осушення на літо, оскільки при цьому прискорюється корозія сталевих труб. Однак часто просто немає іншого виходу. Потреба в ремонті при поточних нормах обслуговування житла давно перевищує людські можливості.

Бурі патьоки між секціями внизу – наслідки незначних протікання.

Розбирання і монтаж

У монтажу чавунних радіаторів є всього лише одна особливість: кронштейни кріпляться тільки до капітальної стіни. Причина – солідну вагу опалювальних приладів. Спосіб кріплення – будь-який: пристрілка монтажним пістолетом, анкери, дюбелі з шурупами … нарешті, радіатори часто вішають на вбитий в попередньо просвердлений отвір сталевий штир.

Для розбирання (зокрема, при течах між секціями) використовується радіаторний ключ – сплюснутий на кінці товстий сталевий пруток. Порядок розбирання такий:

  • На поверхні радіатора відміряється відстань від торця до потрібного нам міжсекційних з'єднання.
  • Радіаторний ключ вставляється в батарею на потрібну довжину і провертається, поки не зачепить внутрішні виступи ніпеля. З боку підводки різьблення в більшості випадків звичайна, права; якщо ви вставили ключ з боку глухий пробки – відкручувати ніпель вам доведеться за годинниковою стрілкою.
  • Викручуйте ніппелль не більше ніж на один оборот за раз; потім переходите до другого ніпеля. Перекіс може пошкодити радіатор.
  • Прокладка купується готової або вирізається з звичайної автомобільної камери.

Збірка чавунних радіаторів опалення відбувається аналогічно, змінюється лише напрям обертання ключа.

Цей опалювальний прилад явно розбирається не в перший раз. При фабричної збірці ставиться пароніт, тут же прокладки з сирої гуми.

висновок

Ще трохи про чавунних радіаторах вам розповість відео в кінці статті. Теплих зим!