Котел на відпрацьовуванні принцип роботи, інструкція як зробити саморобний прилад, схема, відео та фото

Як зробити котел на відпрацюванні – прості інструкції і відповіді на найбільш поширені питання

Вітаю. Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке котел на відпрацюванні і як його зробити з непотрібного металобрухту. У своїх статтях я неодноразово викладав інструкції по збірці економічних опалювальних котлів, але в цей раз мова піде про найдорожчому варіанті.

Собівартість саморобних печей на відпрацьованому маслі рідко перевищує тисячу рублів, та й ціна палива для таких агрегатів як і раніше невисока. Тому впевнений, що інструкції, запропоновані в цій статті, будуть корисні багатьом.

Відпрацьоване моторне масло – поки що ще дешеве паливо

Відпрацювання – недороге паливо, яке горить не гірше мазуту

Найпростіше рішення – купується масляна пальник для котла і використовується в поєднанні зі звичайною піччю

Кожен власник автомобіля, рано чи пізно, з стикається з необхідністю заміни моторного масла. Процедура нескладна – старе масло зливається і замість нього заливається нове.

Що робити зі старим маслом, яке вже не можна використовувати в якості мастильних матеріалів, і яке не можна просто так злити в грунт? Ситуація ускладнюється, якщо ви не просто автолюбитель, а власник СТО.

Асортимент недорогих рідкопаливних котлів фабричного виробництва

Старе моторне масло горить приблизно так само інтенсивно, як дизельне паливо, але при цьому воно не настільки пожежонебезпечна, як бензин. Тому не поспішайте позбуватися від відпрацювання, адже зібравши недорогу піч, ви зможете вирішити питання опалення гаража з мінімальними витратами.

Простий котел з опалювального радіатора

Відразу зверну вашу увагу на те, що такі котли призначені для експлуатації в нежитлових приміщеннях, таких як гаражі, майстерні та теплиці.

Опалювальний пристрій складається з наступних елементів:

  • Чавунний радіатор – бажано застосовувати батареї не більше ніж з 5 секціями;
  • Ємність для палива – герметичний бак з об'ємом 10-15 літрів;
  • Прохідний кульовий кран – призначений для забезпечення дозованої подачі палива;
  • З'єднувальний патрубок, по якому паливо подається в камеру згоряння;
  • Завальцован по зовнішньому краю металеве кільце для установки на нижній патрубок радіатора;
  • Дві заглушки на вільні патрубки;
  • Димохід з труби діаметром 50 мм або більше (висота не менше 4 метрів, рахуючи від патрубка, до якого Ви підключені).

На схемі показаний котел на маслі, зроблений з опалювальної батареї

Збірка печі складається з наступних етапів:

  • Радіатор звільняється від штатних заглушок;
  • Внутрішній об'єм радіатора очищається від донних відкладень і з нього зливається вся вода;
  • З протилежних сторін вкручується верхня і нижня заглушка;
  • До нижнього відкритого патрубку приєднується завальцован кільце;
  • Конструкція встановлюється на термостійкі блоки, для того, щоб при експлуатації, не пошкодити підлогу;

Кріплення димоходу до патрубку радіатора

  • До відкритого верхнього патрубка кріпиться труба димоходу, яка виводиться на вулицю;

Робота пристрою залежить від тяги в димоході і в камері згоряння. Тому, перед початком експлуатації, перевірте інтенсивність тяги, підносячи до отвору в завальцован кільці запалений сірник.

Якщо полум'я сірника втягується в топку, агрегат буде працювати справно. Якщо нормальної тяги немає, то доведеться подбати про встановлення вентилятора для створення примусової тяги;

  • Поблизу завальцован кільця в радіаторі свердлимо наскрізний отвір під діаметр паливної трубки;

Паливний бак з саморобною кришкою для заправки маслом

  • Бак з паливом встановлюється на рівні верхнього патрубкам або вище, щоб паливо йшло в камеру згоряння самопливом;

Паливна трубка і прохідний кран

  • У нижній точці бака приєднуємо прохідний кран і паливну трубку;

Розпал палива за допомогою пальника

  • Паливну трубку заводимо в спеціально просвердлений отвір в радіаторі.

Якщо всі етапи збірки виконані правильно, піч готова і можна приступати до пробного запуску. Для запуску знадобиться газовий пальник. Розпалюємо пальник і прогріваємо камеру згоряння на протязі 1-2 хвилин.

Не вимикаючи пальник, відкриваємо прохідний кран, щоб паливо пішло в камеру згоряння. Після того, як відпрацювання почне горіти, подачу газу до пальника можна перекрити.

Для того, щоб загасити вогонь в камері згоряння, досить перекрити прохідний кран. У підсумку, подача палива припиниться і після того, як відпрацювання в камері перегорить, вогонь погасне.

Середня температура нагріву радіатора в найвищій точці

В процесі експлуатації на радіаторі розігріваються в основному перші дві секції, так як в їх нижній частині розташовується камера згоряння. У верхній частині секції метал протягом перших 10-20 хвилин експлуатації, нагрівається до +70 ° С

Збірка котла з листової сталі

Готовий котел на маслі в процесі експлуатації

Ця інструкція трохи складніше в реалізації, ніж попередня, уже хоча б тому що доведеться працювати з листовим металом – різати його, гнути і варити. Тому з інструментів потрібно зварювальний апарат, болгарка для різання металу, потужна дриль або перфоратор з патроном і свердла по металу.

На схемі зображено піч, про збірку якої можете прочитати далі

З матеріалів буде потрібно холоднокатана сталь з товщиною не менше 3,5 мм і металева труба з аналогічною товщиною стінок.

Інструкція виготовлення котла наступна:

Схема з розмірами і кількістю деталей

  • Дивимося на креслення і, відповідно до розмірів і кількістю деталей, нарізаємо із сталевого листа необхідну кількість заготовок;

Заготовки, нарізані відповідно до запропонованої схеми

  • Відразу ж проходимо краєм диска по краях заготовок і прибираємо нерівності, задирки і оксиди;

Відступ від краю на 5,5 см до першого отвору

  • Будівельним дюбелем на поверхні труби накерніваем мітки під 48 наскрізних отворів;

Отвори намічаємо так – з одного краю відступаємо 25 мм, а з іншого краю 55 мм. Далі, в кожному вертикальному ряду накерніваем по 6 міток на відстані 46 мм один від одного. Всього по колу труби повинно вийти 8 вертикальних рядів по 6 міток в кожній.

Звертаю вашу увагу те, що запропонована схема апробована багатьма людьми, тому рекомендую свердлити отвори на вказаній відстані і в зазначеній кількості.

Пальник з правильним розташуванням отворів

  • За накерненним позначок свердлимо наскрізні отвори з діаметром 8 мм;

Схема розташування труби-пальника і люка під горловину бака

  • На заготівлі 350 × 350 мм розмічаємо розташування прямокутної накладки і отвори під трубу;

Для різання металу по криволінійній траєкторії рекомендую використовувати болгарку з невеликим діаметром відрізного диска

  • За зробленої розмітці нарізаємо технологічні отвори;
  • З листа металу вирізаємо прямокутну пластину зі сторонами 150 × 120 мм;
  • По центру заготовки вирізаємо отвір з діаметром 35 мм;
  • По периметру пластини свердлимо наскрізні отвори з діаметром 8 мм;
  • Аналогічні отвори і в тому ж розташуванні свердлимо в раннє підготовленої заготівлі з розмірами 350 × 350 мм;

Отвір для заливання палива буде використовуватися і для подачі повітря, а значить заслінка буде виконувати функцію кришки піддувала

  • Люк з заслінкою паливного бака кріпиться до пластини на болти з гайками в 6 точках;
  • До труби приварюється пластина з уже встановленою заслінкою;

Зварює камеру згоряння особливо ретельно, щоб у швах не було щілин

  • До цієї ж пластині привариваются бічні стінки з шириною 120 мм;
  • Аналогічним чином зварює верхній бак, але при цьому використовуємо заготовки 620 × 350 мм;

Перегородка в конструкції верхньої камери призначена для утримання тепла на шляху відпрацьованих газів в димар

  • У конструкції верхнього бака приварюється перегородка, як це показано на фото;

Перегородка в верхньому баку безпосередньо не примикає до бічних стінок. За рахунок цього зазору полум'я, яке буде проходити знизу по трубі в верхній бак, буде розбиватися об стінку і проходити далі у напрямку до димоходу.

  • Верхній бак, як і нижній, приварюють до труби, попередньо вирізавши під неї отвори;
  • У верхній частині з відступом в 30 мм від перегородки вирізається отвір з діаметром 100 мм;
  • До країв отвору приварюється труба, як це показано на складальній схемі;

Зібраний котел з діагональною перемичкою

  • Від верхнього бака до нижнього, як це показано на фото, приварюється труба, яка буде виконувати функцію діагональної підсилює перемички;
  • Ретельно проварюються шви по периметру з'єднання труби з баками, щоб стики були повністю герметичними;

Опори і майданчики, до якому вони будуть приварені

  • З сталевого куточка нарізаються 4 стійки довжиною не більше 50 мм;
  • Для кожної стійки готується квадратна пластинка, яка буде приварена в нижній частині;
  • Деталі всіх чотирьох стійок збираються воєдино;

Приварюючи опори, постарайтеся вирівняти їх відносно один одного, щоб піч при експлуатації не хиталася

  • Стійки приварюються по кутах нижнього бака;
  • Ще раз перевіряється герметичність усіх швів і на цьому піч можна вважати готовою.

Свердлимо отвір з запасом, щоб можна було нахилити трубу і забезпечити стік конденсату в потрібному напрямку

  • Далі в стіні свердлити отвір з діаметром 110 мм;

Щоб димар не бовтався, кріпимо його хомутами як мінімум в 3 місцях

До речі, не забудьте на цьому етапі пробити в нижній частині коліна димоходу кілька отворів діаметром 3-5 мм. Це буде стік для конденсату, який в холодну пору року буде стікати по трубі вниз.

  • В отвір виводиться димохід;

До монтажу димаря всередині приміщення ставимося не менше відповідально, ніж зовні

  • Зсередини димохід підключається до печі, а зовні він піднімається на 2-3 метри вище прохідного отвору в стіні.

На фото видно, як полум'я відхиляється під дією тяги

  • На цьому ж етапі перевіряємо тягу запаленою сірником, яку підносимо до отвору в пальнику.

Підпал та подальша експлуатація агрегату виконуються наступним чином:

У вузьку горловину бака, масло зручно лити не з відра, а з каністри

  • Відкриваємо заслінку – за сумісництвом кришку бака;
  • Наливаємо в отвір 50 мілілітрів бензину;
  • Запалюємо сірник і кидаємо в отвір;

Бензин моментально спалахує і підпалює верхній шар відпрацювання. Щоб загорівся бензин, а не його пари, підпалюємо відразу ж після того, як налили бензин, а не чекаємо, щоб він випарувався всередині бака.

Тяга хороша, а тому вогонь розгорається відразу після розпалу

  • Приблизно через хвилину, в печі буде стабільне полум'я.

В середньому піч нагрівається до максимальної температури за 10-15 хвилин. Для опалення невеликого гаража протягом доби буде потрібно від 5 до 10 літрів відпрацьованого масла. За раз наливайте в бак необхідне кількості відпрацювання, пораховані виходячи з середньої витрати агрегату і часового проміжку, протягом якого ви будете топити.

Відповіді на типові запитання

  1. Скільки коштує зібрати буржуйку на відпрацюванні своїми руками?

Виготовлення печі, як у попередньої інструкції, з покупного металу, обійдеться приблизно в 1-2 тис. Рублів, за умови, що всі необхідні інструменти у вас є. Ціна буржуйки на відпрацюванні, зібраної умільцями, становить 4-6 тис. Рублів.

  1. Що краще – заводський котел або саморобний?

Якщо не знаєте, що вибрати для обігріву гаража, теплиці або інших нежитлових приміщень, врахуйте такий момент як автономність роботи. Велика частина заводських рідкопаливних котлів обладнана системою примусової подачі повітря. Тобто, тяга хороша, поки працює вентилятор.

Якщо приміщення не електрифіковано наявність такої системи може стати проблемою.Тому, з моєї точки зору саморобна піч не тільки дешевше, але і невибагливі, а тому – це кращий варіант.

  1. Як безпечно затопити саморобний котел на відпрацьованому маслі?

Застосування невеликої кількості бензину, як я про це розповідав у минулій інструкції, дозволяє розпалити відпрацювання швидко. Але єдино безпечним і комфортним способом розпалювання є використання газового пальника.

  1. Яка конфігурація котла ефективніше?

Є кілька популярних різновидів котлів. Але, як показує практика, не важливо, якої форми буде камера згоряння – круглої або квадратної, головне – це її обсяг і тяга.

Доцільність конфігурації котла визначається заготовками, які ви плануєте використовувати при складанні. Якщо є листовий метал, простіше зібрати квадратну конструкцію. Якщо є непотрібний балон, правильно буде зібрати котел округлої форми.

  1. Як загасити працюючу піч?

Принцип роботи котла заснований на тязі в димоході і на підсосі повітря з відкритої кришки бака. Якщо потрібно екстрено загасити вогонь, просто прикрийте заслінку і вогонь погасне.

Це правило діє тільки в тому випадку, якщо заслінка зроблена правильно і між нею і верхньою стінкою бака немає зазорів. Якщо зазор при закритій заслінці є, підсос все одно залишиться, а значить вогонь згасне тільки при повному вигорянні масла.

  1. Чи можна регулювати інтенсивність горіння?

Регулювання виконується шляхом перекривання заслінки на паливної горловини. Якщо потрібно, щоб полум'я було менше, прикрийте заслінку наполовину.

  1. Як чистити сажу?

Згодом, в трубі і верхній камері накопичується сажа. Якщо сажу не чистити, вона буде опадати в паливний бак і накопичуватися у вигляді донних відкладень.

Щоб очистити сажу, котел з порожнім паливним баком перевертаємо догори ногами і злегка обстукував трубу молотком. Відкладення сажі обсипаючи в верхню камеру і їх можна буде витрусити через отвір, передбачене для приєднання димоходу.

Цей спосіб очищення актуальний для печей того ж типу, як і агрегат, про який я розповів у другій інструкції. Для очищення печі, виготовленої з батареї, рекомендую використовувати унітазний йорж, який якраз поміститься в патрубок радіатора.

  1. Чи є небезпека скупчення чадного газу в опалювальному приміщенні?

Правильно зроблена буржуйка на відпрацюванні безпечна. Але, рекомендую при розпалювання палива приблизно перші півгодини тримати двері або кватирку в приміщенні відкритою. Справа в тому, що весь цей час піч димить, і це не дефект – це її нормальний експлуатаційний стан.

  1. Чому залежить економічність печі?

Котел буде економним, якщо він правильно зібраний. Для економічності агрегату можу порекомендувати не робити великим паливний бак. Занадто великий бак є причиною того, що все паливо не встигає вигоріти і частково випаровується. Оптимальним обсягом бака є 5-8 літрів.

  1. Відпрацювання при горінні сильно піниться – що робити?

Робити в цьому випадку нічого не потрібно, і вже точно не варто панікувати. Часто відпрацювання, куплена в СТО, шипить і піниться при нагріванні. Причина проста – працівники станцій техобслуговування продають відпрацювання, в яку потрапляє невелика кількість антифризу, ось ця комбінація і піниться.

Щоб взагалі нічого не пінилося, можна купувати очищену відпрацювання, але тоді рентабельність експлуатації котла знизиться.

висновок

Тепер ви знаєте, як самостійно зробити піч, що працює на доступному паливі. У підсумку, ви зможете або самостійно зібрати опалювальне обладнання, або прийняти рішення про його купівлю.

Залишилися питання по запропонованим інструкціям? Запитуйте про те, що цікавить, в коментарях до тексту, і не забудьте подивитися відео в цій статті.